Dramat po naszemu, czyli projekt “Szekspir Forever!” w ZS35

Za nami realizacja polonistycznego miniprojektu „Szekspir Forever!” pod kierunkiem pani Ewy Trojańczyk i pani Olimpii Kabały, w ramach którego uczniowie klasy II E, II H i II L wzięli udział w trzech różnych przedsięwzięciach edukacyjnych.

Pierwszy dzień Szekspirowskich potyczek otworzył międzyklasowy turniej wiedzy na temat „Romea i Julii”. Podczas dwugodzinnego spotkania młodzież rywalizowała ze sobą w trzech sześcioosobowych zespołach, w skład których wchodzili najlepiej znający lekturę przedstawiciele klas. W grze jej uczestnicy musieli wykazać się nie tylko bardzo dobrą znajomością utworu, ale także umiejętnością myślenia strategicznego – za każdą prawidłową odpowiedź otrzymywali bowiem punkty oraz wybraną wcześniej kartę postaci. Zebrane przez drużynę karty z wizerunkami bohaterów stanowiły później podstawę do przyznania bonusów, dzięki czemu rozgrywka do samego końca trzymała wszystkich w napięciu i każdy mógł okazać się jej zwycięzcą. Ostatecznie tryumf należał do drużyny z II H, która nieznacznie wyprzedziła klasę II L, trzecie miejsce w rozgrywce zajęła zaś II E.

Kolejnym etapem utrwalania wiadomości dotyczących dramatów angielskiego pisarza była gra terenowa. Młodzież wszystkich klas, ponownie podzielona na sześcioosobowe zespoły, wykonywała zadania rozlokowane na terenie szkolnego boiska i tuż obok niego. Niemal wszystkie polecenia miały charakter multimedialny, uczniowie, skanując kody QR, rozwiązywali ćwiczenia na platformach edukacyjnych oraz nagrywali filmiki z odczytywanymi fragmentami tekstu lub wyreżyserowanymi przez siebie scenkami z tragedii. Ponadto odsłuchiwali utworów muzycznych intertekstualnie nawiązujących do dzieł Szekspira, przygotowywali krzyżówkę i układali napisy z liści. Gdyby nie kapryśna tego dnia pogoda, zabawie nie byłoby końca, ponieważ zawodnicy, pracujący w grupach o oryginalnie brzmiących nazwach, np. Różowe Landrynki, Szarpacze Nerwów, Grube Wiewiórki, wcale nie mieli dość kreatywnej rozrywki.

Na zakończenie projektu, w czasie wolnym od zajęć, zorganizowano filmową popołudniówkę. Niespełna 40 widzów z klasy II E, II H, II L i III E obejrzało, m.in. na materacach i z colą w ręku, adaptację „Makbeta” w reżyserii Justina Kurzela. Obraz z 2015 roku, okraszony wieczornym klimatem wyzierającym zza okien, zrobił na młodych kinomaniakach ogromne wrażenie. Oczywiście w czasie projekcji nie mogło zabraknąć przygotowanego przez polonistki popcornu, umilającego nastoletniej widowni oglądanie seansu.

W jaki sposób podsumować realizację trzydniowego projektu? Efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania organizatorek i, co najbardziej cieszy, zrodził pytania jego uczestników o kolejne przedsięwzięcia.

Znajomość utworów oznaczonych w podstawie programowej jako obowiązkowe jest jedną z pierwszych umiejętności sprawdzanych na egzaminie maturalnym z języka polskiego od 2023 roku. Celem naszej autorskiej inicjatywy było nie tylko zachęcenie młodzieży do aktywnego odświeżenia treści dramatów Szekspira, ale również nieco inne, zdecydowanie innowacyjne, podejście do polonistycznej dydaktyki, odsłaniające przed jej adresatami wachlarz możliwości pracy z tekstem.

Skip to content